Tuesday, August 3, 2010

REDHA kah anda?

salam semua.
tajuk kite hari ini sedikit islamic.kenape aku pilih tajuk ni?..

ha..sebenarnye mak aku baru je call smlm.biase lah mak2 kite kalo call mesti ade bagi unsur-unsur nasihat punye.so salah satu die cakap kalau ape-ape bende jadi kene redha.sebab kalau kite redha dengan takdir kite walaupun perkare2 yang tak best dan kite tak suke,..insyaallah tuhan akan bagi lebih lagi nanti atas kesabaran dan kepasrahan kite tu.

aku sangat setuju 100% pasal part yang kite kene redha.juge tentang 'tuhan akan bagi lebih'.ia selalu berlaku dekat aku.mungkin korang pon pernah alami juge.dan yang paling best ialah part ganjaran atas kesabaran.memang sungguh nikmat.thus..kene sabar dengan dugaan hidup.juge percaye dengan takdir.

dulu mase belajar kat universiti..aku selalu mengeluh.terutamanye bile course yang aku dapat tu bukan yang aku nak.sebab tak bole carry on.aku selalu pikir regret la.sedih.rase nak turn back time.mengadu kat kawan2 lain.ah..macam-macam la.

tapi ade sorang kawan aku ni.die memang concern lah pasal hal kawan-kawan.die cakap dekat aku "sabar.mesti ade sebab ko dapat course ni.mungkin rezeki kau kat sini.cube ko pikir..kalau kau mintak ape kau nak.tuhan bagi.tapi rezeki kau takde kat situ.dapat result hebat gile pon tapi lepas grad tak dapat kerja pon tak guna jugak.lepas tu buat ape2 pon tak menjadi.sebab rezeki kau bukan kat situ."..."oh.betul jugak tu" aku kate dalam hati.

sejak tu aku terima ape saje yang diberikan pada aku.redha.pasrah,dan sabar.alhamdulillah.semua bende ade hikmah.dan aku pegang sampai sekarang maksud sepotong ayat dari Al-Quran:

"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai 
dengan kesanggupannya.Ia mendapat pahala (dari kebajikan) 
yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) 
yang dikerjakannya"

Al-Baqarah:286



aku pasti korang semua dah maklum dengan rukun iman ke- 6.dan aku tau korang percaye.jadi jangan mengeluh dengan takdir kite (aku pon kene ingat same).

dan ingat jugak kate-kate ni:


"bile tuhan jawab doa kite,tu sebab DIA sayangkan kite dan tahu keperluan hamba-NYA
bile DIA tangguh doa kite,tu sebab DIA nak ukur tahap keimanan kite
dan bile DIA tak tunaikan permintaan kite, sebab DIA ade sesuatu yang lebih baik untuk kite."


wallahua'lam.sebenanye banyak nak cerita.tentang pengalaman aku yang lepas.tapi aku tak berape ade mood nak cerita dan menulis so aku akan sambung lain kali.oh..teringat kat entry sebelum ni yang bertajuk 'sengal'.tu pon aku belum sambung lagi.takpe.sabar.aku akan sambung nanti.thanks a lot sebab bace cerita2 aku.

notakaki:correct me if i'm wrong.kalau ade ape-ape pandangan nak bagi..sangat di alu-alukan.


No comments: