Thursday, August 19, 2010

ke mana lagi perlu KEMBALI?

tadi kawan lama aku call.saje tanye kabar.dah lama sangat tak jumpa beliau.kalau rindu pon setakat contact kat facebook je or call sebab masing-masing bz dengan life sendiri.

tapi sempat jugak kawan aku tu mengadu kat aku pasal keadaan dia yang susah.bukan susah apa.takde lah sampai takde duit ke ape ke.die cerita keadaan dia yang terlampau sibuk sampai tak sempat nak buat bende lain.stress sangat.diri sendiri tak terurus.

aku macam biasa lah.jadi pendengar setia.layan saja la..

lama jugak kitorang berborak dan banyak jugak kredit dia habis semata-mata nak meluahkan perasaan dan masalah dia tu.

sebenarnya..takdelah berat sangat masalah dia..

dia kata stress sangat dengan study plus teman spesel pulak sibuk tanya pasal kahwin (umur dah masuk 25) sedangkan mak ayah dah bagi tau kene tunggu habis belajar baru lah pikir nak berumahtangga.mak pulak sibuk ingatkan belajar betul-betul sampai habis.jangan asyik bercinta je.

tambahan pula, course dia ambik tu agak tough dan memenatkan.assignment berlambak.banyak kerja outdoor.kerja berat dan banyak masuk bengkel.tidur tak cukup.makan pun asal sempat (teringat course aku ambik masa kat universiti dulu)

dia kata..lg 2 tahun baru habis belajar.maknanya time tu umur dah 27.takkan nak terus kahwin.mesti nak kumpul duit dulu tunggu stable apa semua.bla..bla..bla..

(macam biasa dialog wanita bujang yang risau tentang kahwin)

macam-macam lagi lah.

tapi..dia tertekan jugak lah.aku tau dan aku paham.

sepanjang perbualan aku tak kata apa-apa.mendengar dengan penuh khusyuk sambil carik idea apa nak cakap kat beliau untuk membantu mengatasi masalah tersebut.

pikir punya pikir..last-last kat hujung perbualan aku cakap..

"aku tak tau apa nak tolong sebab aku pon tak berada kat tempat kau.tapi baguslah kau cerita kat aku.at least releasa sikit kan?"

aku tarik nafas.dia pula cuma diam mendengar kata-kata aku.

aku sambung lagi..

"macam ni lah.apa kata..bila stress kau rilek jap.bertenang.then..buat lah solat sunat.selesai solat kau doa.mintak lah kat DIA."

dia masih diam mendengar.

"kau mengadu kat DIA.nangis-nangis pun takpe.bayangkan kau cakap macam kau luahkan kat aku tadi.maksud aku luahkan semua apa kau rasa.mintaklah apa kau nak.DIA kan MAHA MENGETAHUI dan MAHA MENDENGAR"

"kau buat sepenuh hati.cubalah.insyaallah kau akan rasa kebih tenang,puas dan lega.dan insyaallah kau akan dapat pertolongan dan petunjuk dari DIA"

tu je yang mampu aku cakap.sebab aku ni manusia biasa.tak dapat nak selesaikan masalah orang.hanya mampu mendengar dan memberi pandangan macam tu.

dan..nasib baik kawan aku tu nak dengar apa aku suggest kat dia.ye lah..ada orang kalau tengah stress dan bermasalah mana nak dengar pandangan orang lain.

seolah-olah dia lah manusia paling susah kat mukabumi ni.cakap lah apa pun..berbuih mulut nasihat pun tak layan.tak habis-habis nak mengadu perihal diri yang susah dan lebih susah berbanding orang lain.

tapi kalau ikutkan..aku pernah jugak jadi macam tu.mengeluh tak kira waktu.macam yang aku cerita sebelum ni.

aku bersyukur sebab aku dah dapat handle semua tu.dah tau perlu buat apa.dah tau apa maksud TAKDIR dan menerima dengan sepenuh hati juga belajar untuk menjadi seorang yang REDHA.

semua orang ada masalah.dan masalah yang dihadapi juga berbeza bergantung kepada tahap kemampuan diri masing-masing.

sebab..

"Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya" 

Surah Al-Baqarah ayat 286


sepatutnya kena bersyukur bila datang ujian sebab kita dah dipilih oleh ALLAH.bukankah para kekasih ALLAH dan para sahabat lebih banyak diuji?? itu tanda ALLAH sayang dan bila bersabar dengan ujian tanda orang beriman:


"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan; Kami telah beriman" sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguh nye kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta"
 surah al-ankabut ayat 2-3

thus..kene banyak sabar dan jadilah seorang yang kuat sebab :

"janganlah kamu bersikap lemah, dan jangan lah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman"

 Surah Al-Imran ayat 139 


dan last sekali berharaplah kat DIA.mengadu pun dekat DIA.macam aku suggest kat kawan aku tadi lah.sebab DIA je yang boleh tolong kita.
 

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selainNya.Hanya kepadaNya aku bertawakal" 

Surah At-Taubah ayat 111

teringat zaman aku susah dulu..memang tak tau nak cerita kat sapa lagi dah.kalau cerita pon macam lah dia orang paham dan mampu tolong.

so.. bile dah stress sangat aku pikir siapa yang mampu dengar kalau bukan DIA.sejak tu memang dah jadi amalan "back to who we're came from"..bukan time susah je tapi setiap waktu yang ada kena ingat DIA.

hope kawan aku tu dapat atasi masalah dia tu.hidup dengan tenang serta aman bahagia.amin.

wallahua'lam.sekadar renungan untuk aku share. pastu sebagai ingatan untuk diri aku yang jahil ni

notakaki: kesusahan mematangkan.kehidupan adalah guru terbaik.

 

1 comment:

~~waniyummy~~ said...

salam....singgah...semoga Allah permudahkan urusan kite semua