Thursday, August 19, 2010

takut T atau H?

LOKASI: Kg. ________, Perak

suatu malam yang hening.. aku bersantai kat rumah kawan aku. sambil menikmati angin malam kat luar rumah.

malam begitu sunyi.hanya terdengar bunyi cengkerik bersahutan.

tiba-tiba kawan aku bersuara lalu memecahkan kesunyian malam yang dingin itu.beliau mengajukan soalan..

"kenapa ramai orang lebih takut HANTU ye?" dahinya berkerut yang mana menunjukkan tahap kepelikan beliau yang maksima.

aku cuma senyum.menggeleng.

dia kata lagi "ada tu pakai seksi.dedah sana sini tapi bile terjaga tengah malam nak ke bilik air mintak tolong member teman.rupanya takut HANTU"

aku membisu cuma mendengar.

"kesian.si 'makhluk TUHAN paling seksi' tak takut TUHAN tapi takut HANTU" sambung beliau dengan penuh emosi.

"lepas tu ada yang badan besar dah macam bouncer.setakat belasah orang takde hal lah.tak takut langsung tapi bila nampak benda putih lalu malam-malam terus demam seminggu.meracau-racau kata nampak HANTU"

"ada lagi..bla..bla..bla.." masih lagi beremosi menyambung kata-kata beliau.panjang jugak.

aik..banyak pulak point beliau malam ni.

aku diam.masih lagi tiada jawapan untuk beliau.buntu.

oh..MUNGKIN salah SESETENGAH ibubapa yang biasa mengajar anak yang nakal dengan menakut-nakutkan mereka dengan cerita-cerita HANTU tetapi tak pula mengajar bab agama dengan lengkap supaya anak mereka takutkan TUHAN lalu menjadi insan yang baik dan tidak nakal lagi.

(er..tak pun sebab mak ayah pun rupanya takut hantu jugak.hehe pastu takutkan anak-anak)

dan MUNGKIN juga salah penerbit filem seram yang dah macam trend untuk hasilkan filem berunsur seram yang dalam tu ada HANTU yang mengerikan untuk menarik perhatian para penonton.tetapi tak ramai pula nak hasilkan filem berunsur keTUHANan.

atau MUNGKIN jugak cerita  HANTU turun temurun yang biasa di dengar yang terus disebarkan dengan penuh ghairah oleh kebanyakan orang dan kebanyakan orang juga ghairah mendengarnya padahal mereka tidak pula ghairah nak pergi ceramah agama yang banyak cerita tentang kebesaran TUHAN.

tapi aku hanya berkata dalam hati.sebab aku tak pasti dengan jawapan aku.

cuma yang aku pernah dengar..(tak ingat dari mana.dari ceramah mungkin)

'kalau kita betul-betul takutkan ALLAH (tiada TUHAN selain ALLAH)..maka semua makhluk lain termasuk jin dan syaitan akan takut kepada kita lantaran perasaan takut kita kepada ALLAH'

maka orang pun segan dengan kita.
dan yang kononnya HANTU (jin dan syitan) pun tak berani nak kacau kita (apatah lagi nak merasuk)

dan memang betul..bila takut kepada ALLAH..maka kita hanya mengingati DIA.berserah kepada DIA (bila dah ingat kat DIA saja so dah tak sempat nak ingat cerita HANTU dah) lalu apa saja yang terjadi kita hanya berharap pada DIA.

hanya DIA..

"eh..kau dengar tak apa aku cakap tadi?" tanya kawan aku ni bila beliau tengok aku yang macam termenung jauh dan fikiran menerawang.

aku tersentak lalu memandang dia yang tersengih-sengih.

aku jawab "dengar lah.aku tengah pikir apa jawapan nak bagi kat kau lah.yang kau tersengih-sengih ni apasal?"

"er..kau boleh temankan aku pergi tandas tak?" beliau masih tersengih.

beliau sambung lagi "teringat pulak cerita zombie yang kita tengok petang tadi.seram.. lagipun tadi mak bagi tau adik aku yang lelaki pergi tandas semalam pukul 2 pagi ada dengar bunyi ketuk-ketuk kat zink bilik air.aku takut la.."

adoi.apa kes cerita-cerita yang beremosi tadi?

"ye lah.jom.." aku bangun dari tempat duduk.

"eh..jangan lupa ambik wudhu' sekali.aku rasa tadi kau belum sembahyang lagi kan?" kata aku kat beliau.aku malas nak temankan 2-3 kali nanti.malas nak keluar ke bilik air yang letaknya kat belakang rumah sebelah luar.

"er..aku uzur la.mana boleh solat" jawab beliau.

aku kata "uzur lagi?minggu lepas kau dah uzur kan?takkan lah.." 

beliau hanya tersengih.aku dah paham sangat dah sengihan beliau tu.aku hanya menggeleng kepala melihat telatah beliau.

ah..bila lah kau nak rajin bersolat ni wahai kawanku?sebenarnya aku nak tanya macam ni:

"bila lah kau nak takut TUHAN?"

namun soalan itu hanya bergema di dalam hati.aku hanya mampu berdoa supaya beliau berubah.

ah..apa-apa saja lah.aku ni yang kene ingatkan diri aku supaya tetap tak berkurang iman.belajar untuk tambah iman lagi.insyaallah.

notakaki: aku hamba sungguh berdosa ini teringin sekali menangis kerana takutkan ALLAH.


1 comment:

Gaara said...

Lerr.. bukan sush pn.. snang jerr.. nie antara ide budak2 aku yg dpt ku sedut sebab takut hantu x takut dgn tuhan..

1. hantu sometime nampak n sometime x nmpak.. kalo tuhan of cos la x nmpak.. kalo nmpak dh terang2 bohong

2. hantu nie kdang2 dpt d rasai bab dlm golongan jin kn.. n ade gak technology yg leh detect hantu nie.. xmple : heat detector.. tuhan x de technolgy mnusia yg dpt rasai kewujudan Nya..

3. hantu nie xpecially yg d buat dgn niat utk sabotaj org lin kesan nye on the spot.. kalo someone x ske dgn someone other snag antar hantu.. kalo tuhan lak effect sometime dpat sometime x dpt.. n xpecially kalo yg dgn niat nk sabotaj mmg jrang approve..

4. kate orng hantu kene bela, org yg jg.. bila org jg , bela.. maka suke ati dia la nk wat perr.. Kalo tuhan.. of cos la Yang Maha Esa.. Satu.. Tidak di lahirkan dan tidak melahirkan. so orang nie jus hamba pada yg maha esa.. ape yg hamba boleh wat pd tuhanNya, hanya memohon dan berdoa..

and ade lg byk lg..
so aku pn tercengang dgo sebab org tkut hantu x takut tuhan..

so mcm mne tu nk jwab..