Tuesday, August 17, 2010

PEMAKAN TEGAR

BUDU DAN BELACAN : busuk tapi sedap. bak kata sue anna joe.

aku nak tambah sikit.tempoyak dan cencaluk juge busuk tapi sedap.petai juge busuk tapi..

BERKHASIAT!!!

pendek kata ulam-ulaman semua berkhasiat dan semua aku balun.aku orang kampung.semua tu aku makan.

budu,cencaluk,belacan juga tempoyak aku makan.tapi ada orang kata :

"eh..aku tak makan benda-benda ni.mane layan benda yang busuk macam tu.eii.geli aku nak makan".

"i bukan tak nak makan petai..takut mulut berbau la"

ah..kalau tak nak mulut berbau..lepas makan petai sila kunyah beras lumat.
(*tips dari mak angkat aku kat perak.)

lagi..

"apa barang makan ulam.macam kambing je"

nah!! tu dia.bongkak sungguh.

kamon la..aku rasa kau tu asal orang kampung.er..tak silap aku kampung apa ya?..ha..Kampung Bongek.

tapi lepas dah duduk Bangi kau dah tak pandang  semua tu ye.nanti bila orang dah tak ada, kau sebat jugak nasik putih dengan cencaluk yang aku bawak ni.siap rembat petai aku yang aku letak atas para kat dapur.

cencaluk sedap apa.perah asam limau.letak hirisan bawang dengan cili api.makan dengan nasik putih panas-panas.uhh..kecur liur aku.

apa??..tak sedap?tak syoK??

oke..fine.orang bandar kan.tak main la makan macam tu.sambal belacan pon tak layan.budu apatah lagi.

eh..tapi orang bandar pon layan aku rasa siap tambah nasik bile pekena tempoyak kat restoran makanan kampung.

so..yang tak layan benda-benda ni sapa?

tak lain dan tak bukan..mereka yang suka memilih.suka betul pilih-pilih makanan.

kadang-kadang sanggup menghina makanan.tapi aku tau..korang tak macam tu kan.tak kisah lah.dulu masa kecik mak aku tak ajar pon makan benda-benda macam tu.

tapi aku ni jenis tak menolak rezeki.semua aku makan.mungkin sebab memang tuhan bagi rezeki aku murah.alhamdulillah.

orang yang memilih makanan ni rezeki dia 'mahal' sikit. ye lah..cuba kalau bawak pegi majlis makan-makan ke.lepas tu ada pulak menu yang dia tak suka dan tak akan makan kan dah kurang rezeki dia.kesian..

selalu mesti akan keluar ayat-ayat macam ni:

"sori la.i tak makan sayur la.dari kecik.kalau makan mesti nak termuntah"

ceh..hinakah sayur itu sampai nak termuntah?

"i tak boleh makan ikan.lagi-lagi ikan kembung.selalu ikan ni kucing i je yang makan" 

pulak??

"sardin?tak nak lah.hamis lah.nanti tangan berbau"

adoi.pakai lah sudu kak oi..oke..tak nak makan sudah.aku dah masak ni kira bagus lah.siap sponsor.nak harap kau..hmm..

masa kecik dulu mak aku pantang betul kalau ada antara kitorang adik-beradik merungut tentang makanan.

"jangan nak mengada-ngada.makan je apa yang ada.syukur lah dapat jugak makan." 

sekarang pulak dialog mak dah berubah..

"orang dalam BERSAMAMU tu ada yang makan siput babi je tau tak" 

ye..siapa lah kita nak pertikai tentang rezeki yang diberi tuhan.makan je la.bukan mati pun makan.kenyang ada la.

WALAUBAGAIMANAPUN..

ada jugak orang yang tak makan certain makanan atas sebab-sebab tertentu.contoh macam beberapa kawan aku:

KISAH 1

ada sorang kawan aku ni mempunyai masalah resdung yang agak kritikal.yang aku tau semua orang ada resdung.cuma bezanya serius atau tak.so kalau serius memang kene elakkan seafood.

so kawan aku ni memang langsung tak boleh sentuh seafood.sampai berair-air mata dan merah gila bila tak sengaja makan lauk yang dia tak perasan ada letak udang kat dalam tu.

(aku bawak sayur campur.letak sikit udang)

kuah sayur tu dah bercampur udang agaknya.masa ambik dia ambik sayur tu udang dah habis aku balun semua.haha sebab tu dia ingat sayur tu 'bebas udang'.

pernah sekali dia tak boleh nak bukak mata langsung sebab gatal yang amat.kesian pulak aku tengok dia.

er..sori la pasal insiden sayur campur tu.next time aku masakkan yang takde udang ye.ngee...

teringat pulak kat sorang member kamceng kat asrama dulu yang tak boleh makan seafood sebab alergic.

tapi sebab die ni degil jugak nak makan fevret die tu..gatal satu badan pon takpe dengan alasan "ala..krim tahan gatal kan ada" sambil tersengih tapi tangan menggaru-garu dari tadi.haha

krim pon dah nak habis dah ni cik kak.

KISAH 2

dulu masa kat matrik..aku ada kawan dengan sorang budak ni.badan 'sihat'.aku tengok dia tak memilih makan pon.semua benda dia tak tolak.nampak normal lah.

tapi ada satu perkara yang aku pelik.setiap kali order makan kat cafe mesti dia makan selain nasik macam mee..kue teow..bihun..apa-apa la selain dari nasik.

masa berlalu..
dia masih tak pernah memesan menu berasaskan nasik walau sekali. bila aku pelawa dia makan nasik goreng USA yang aku beli..dia tak nak.

kerap jugak berlaku macam tu.tak kira lah nasik goreng cina ke ..nasik goreng daging merah ke.nasik goreng udang special ke.semua lah die tak makan.tapi udang tu dia ambik jugak lah.

'aik?ambik udang je?nasik tak nak rasa ke?benda lain tak tolak pulak' kataku dalam hati.

tapi aku bersangka baik.dia tau aku lapar kot.sebab tu dia tak nak ambik sikit nasik aku.bagi aku makan puas-puas.cewah.  

namun aku masih aku musykil.lalu perasaan ingin tahu aku membuak-buak sehinggalah pada suatu hari aku menyuarakan rasa ingin tahu aku dengan bertanya kat dia.

aku: eh..aku tak pernah nampak kau order nasik.maksud aku.tak pernah nampak kau makan nasik.kenape ye? (aku menjadi minah sibuk)

kawan aku: (tersengih)

dia meletakkan pinggan berisi mee goreng telur mata kat atas meja dan duduk bertentangan dengan aku.

kawan aku: aku ada 'sejarah' masa kecik-kecik dulu.fobia.

aku: hah?fobia?apa kaitan dengan nasik pulak? (aku menyedut jus oren penghilang dahaga)

kawan aku: dulu masa aku umur 4 tahun, mak aku masak nasik pelangi.ala..yang kaler-kaler tu.aku time tu apa lagi.rasa pelik dan assume bende tu tak boleh makan.teringat lego yang berkaler-kaler yang ayah aku beli. (dia menyuap cebisan daging ke dalam mulut)

lepas tu dia sambung lagi cerita.

kawan aku: kalau kau nak tahu..aku pernah tertelan lego masa kecik.so bile mak aku masak nasik yang kaler die macam lego tu terus aku fobia tak nak makan.after that,aku terus banned semua jenis nasik tak kira lah yang berwarna atau tak.

aku: ooo.patut la. (terus sambung makan)

aku: er..kau nak rasa nasik aku?

kawan aku: (cekak pinggang sambik bulatkan mata)

aku: ekekeke..

KISAH 3

kisah yang ni takdelah pelik sangat.(pendek je cerita ni)..dan still berlaku kat matrik dulu..

macam ni..

aku ada kawan non-malay.indian girl. beliau seorang vegeterian dan memang seumur hidup tidak pernah menyentuh apa-apa jua makanan berasaskan daging.

suatu hari dia teringin nak makan megi.so aku yang dulu memang banyak stok megi bagilah kat dia megi perisa ayam 'MAMEE'.aku pon volunteer masakkan.

oh..dia kat rumah tak makan megi sebab parents die tak kasi.maklumlah budak pandai.

dia tibe-tibe rasa teringin sangat nak tau macam mana perasaan memakan megi bile semua tengok semua orang WAJIB mempunyai stok megi dalam loker masing-masing.

so..dah lepas masak aku megi semua tu dia makan.tapi nak jadi cerita..baru satu suap terus dia muntah.

er..apehal pulak ni.tak sedap ke aku masak? terkocoh-kocoh dia ke toilet.

bila dia kembali ke bilik aku tanya apa jadi.dia cakap..since die tu vegeterian, megi perisa ayam pon tak boleh telan.body automatic reject.laa..yeke..

last-last aku masak lah yang periksa kari.tak dapat nak recommend megi sup tulang yang aku suke tu.isk..

kisah 4 aku dah malas nak tulis sebab tangan dah penat.hehe

pendek kata..terpulang kepada masing-masing empunya diri.aku assume orang yang memilih makan tu mungkin dah ditakdirkan macam tu.takdir dia tidak mempunya rezeki yang murah.

tapi orang-orang macam ni aku memang malas nak belanja.takut kang aku beli dia tak makan pulak.best ajak orang yang makan apa saja (walaupun tak lah kuat makan sangat) jadi puas hati kalau kita beli lepas tu habis licin.sejuk hati nanti rasa nak belanja lagi banyak kali.

oh ye..lagi satu aku tak gemar dengan orang yang suka membazir..penat-penat beli tapi tak habis pulak.dah lah memilih pastu tak appreciate aku belanja semua ni.ceh.

tapi bab membazir ni dah cerita lain.ada masa aku cerita lah pasal ni pulak nanti.

dan aku sebagai pemakan tegar ni bukan seorang yang kuat makan pun tapi aku tegar makan apa saja.sebab tu encik housemate suka sangat kat aku.senang bela.tak memilih.nak beli makan pun senang.bab lain pun tak memilih.

ye..pemakan tegar.orang kata tolak batu..kayu..dengan besi tapi tu pun aku makan jugak.ye lah..jambu batu,ubi kayu dan belimbing besi aku makan apa.

so korang jangan segan-segan nak ajak aku makan.sure aku tak tolak punya.kalau ada open house time raya jemputlah aku nanti.

notakaki: ada orang cakap sapa yang suka memilih makan..benda-benda lain pun dia memilih jugak.betul ke?


No comments: