Wednesday, July 28, 2010

sengal

ape itu sengal?..sengal sendi?..sengal-sengal badan?..ha..sape tau kat sini..sile angkat tangan.

tapi..

tak payah jawab..(sile turunkan tangan tu ye)

ok.sambung balik.aku pasti ramai yang dah sedia maklum maksud-maksud perkataan ni.kalau tak tau sile rujuk kamus dewan edisi ke-4 untuk maklumat lanjut.jangan tanye aku.hehe..

kite selalu orang selalu sebut macam ni.."eh..sengal betul la mamat tu.." kate si A.

kadang-kadang orang cakap camni tentang seseorang yang berade pade tahap 'nampak kurang bijak' atau  bile beliau berada dalam keadaan 'blur' dan 'lampi'(lambat pick-up)..

"biase la tu.die tu..kan memang sengal..kau tak tau ke?" kate si B dengan mulut terjuih pade sessi joyah-menjoyah mereka.

dan juge ayat-ayat lain yang mungkin korang penah dengar la.aku tak tau.

dan yang pasti orang yang cakap tu tak maksudkan pasal sakit-sakit sendi atau badan tapi die maksudkan bende lain seperti yang aku nyatakan kat atas tu.

tapi mungkin tak semua orang akan pakai perkataan tu dalam ayat-ayat untuk menunjukkan 'kesengalan' seseorang seperti mak-mak kite atau cikgu-cikgu bahase melayu korang ataupun adik-adik yang baru pandai cakap..dan sape-sape lagi lah.

cikgu bahase melayu takkan cakap sengal untuk menunjukkan 'kesengalan' korang tapi mungkin akan cakap:
"kamu ni memang lambat sikit ye nak menangkap ape yang saya ajar tadi?"..

die tak akan cakap:
"sengal la kamu ni.tu pon tak paham ke?"..


mak-mak pulak akan cakap:
 "kenapa kau buat muke blur bile mak cakap macam tu?.."
 
dia tak akan cakap:
"kenape kat buat muke sengal bile mak cakap macam tu?.."
(tak tau la kalau mak korang gune ayat ni.)


dan adik-adik yang baru pandai cakap pulak akan cakap ayat ni kat korang:

"sengal tu ape?"..sebab die memang tak tau ape maksud perkataan tu.

dan macam-macam lagi la.malas aku nak tulis.tapi persoalannye betul ke bile orang gune perkataan tu maksud die adalah seperti yang aku nyatakan tadi?..aku pon tak tau.mungkin betul dan mungkin salah.atau korang ade maksud-maksud lain ke?..(sile kemukakan jawapan anda sebentar lagi)..lain orang lain lah maksud yang difahami.tu ape yang aku faham..(lebih kurang..korang buat paham-paham je la)..aku tak tau la ape yang korang paham.

sebenarnye ni cume intro je untuk tajuk entry aku yang akan datang.kite bole bincangkan dengan lebih lanjut (kalau korang tak nak takpe.ade aku kisah?..) tentang perkataan ni kemudian.jangan risau.

to be continue...

notakaki: korang jangan buat-buat sengal pulak ye lepas bace entry ni.







No comments: